Kurs podstawowy ICPT 2023

KURS PODSTAWOWY
ZASTOSOWANIE GIPSÓW HAMUJĄCYCH W FIZJOTERAPII PEDIATRYCZNEJ

Czas trwania 3 dni – 20 godzin dydaktycznych

Cele kursu:

  1. zdobycie wiedzy z zakresu neurorozwojowych uwarunkowań kontroli posturalnej, w tym rozwoju mechanizmu antygrawitacyjnego
  2. zdobycie wiedzy z zakresu zaburzeń rozwoju mechanizmu antygrawitacyjnego, w tym kompensacyjnych przemieszczeń poszczególnych segmentów ciała w płaszczyźnie strzałkowej i czołowej.
  3. zdobycie wiedzy z zakresu stosowania gipsów hamujących (inhibiting casts; IC)
  4. poznanie algorytmu stosowania gipsów hamujących dla dzieci z zaburzeniami kontroli posturalnej
  5. zdobycie umiejętności samodzielnego zakładania gipsów hamujących u dzieci zaburzeniami kontroli posturalnej

Efekty kształcenia w zakresie wiedzy:

  1. zna neurorozwojowe uwarunkowania kontroli posturalnej, w tym rozwój mechanizmu antygrawitacyjnego.
  2. zna i potrafi rozpoznać zaburzenia rozwoju mechanizmu antygrawitacyjnego, w tym kompensacyjne przemieszczenia poszczególnych segmentów ciała w płaszczyźnie strzałkowej i czołowej.
  3. zna mechanizm oddziaływania i zasady stosowania, w tym wskazania i przeciwskazania do zakładania gipsów hamujących u populacji dziecięcej.
  4. potrafi samodzielnie założyć gipsy hamujące u dziecka.

UCZESTNICY:

Kurs „Zastosowanie gipsów hamujących w fizjoterapii pediatrycznej” jest kursem podstawowym, adresowanym do fizjoterapeutów z prawem wykonywania zawodu, którzy chcą zdobyć praktyczne umiejętności zakładania gipsów hamujących u dzieci i młodzieży. W naszej dalszej ofercie edukacyjnej pojawią się dalsze 2 kursy doskonalące, tj. „Zastosowanie gipsów hamujących u dzieci z idiopatycznym chodem na placach (ITW)”; oraz „Zastosowanie gipsów hamujących u dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym”, gdzie udział w nich będzie wymagał odbycia kursu podstawowego. Kurs podstawowy obejmuje 20 godzin (w tym
10 godzin zajęć praktycznych z techniki zakładania gipsów hamujących). Zajęcia praktyczne będą odbywały się w małych grupach (3 osobowych).
Organizator zapewnia wszelkie materiały niezbędne do nauki techniki gipsowania. Gipsy hamujące (ang. inhibiting casts; IC) są środkiem wspomagającym konwencjonalną fizjoterapię. Celem ich stosowania jest – jak sama nazwa wskazuje – wyhamowanie stereotywowych wzorców postawy i ruchu poprzez zmianę ustawienia miednicy oraz normalizację rozkładu napięcia mięśniowego, ale także jeżeli jest to konieczne modyfikację wzmożonego obwodowo napięcia mięśniowego i wyhamowanie tonicznej aktywności odruchowej. IC nie przypominają ani w swej konstrukcji, ani w funkcji gipsów korygujących deformacje stóp (wady wrodzone, takie jak stopa końsko–szpotawa, czy przywiedzeniowa. IC mogą być stosowane wielokrotnie w przebiegu usprawniania dziecka.

Instruktor Dr hab. n. o zdrowiu Małgorzata Domagalska-Szopa, prof. SUM – fizjoterapeutka z wieloletnim stażem, specjalista rehabilitacji oraz specjalista fizjoterapii. Od 2003 roku pracuje w Śląskim Uniwersytecie Medycznym (SUM) i jest Kierownikiem Zakładu Fizjoterapii Wieku Rozwojowego. Pracuje także na stanowisku specjalisty fizjoterapii w Centrum Dziecka i Rodziny Jana Pawła II w Sosnowcu oraz jest właścicielem Centrum Rehabilitacyjno Medycznego NEUROmed. Jest autorką wielu oryginalnych artykułów naukowych z zakresu fizjoterapii pediatrycznej opublikowanych czasopismach międzynarodowych i krajowych. Jest autorką 10 podręczników z zakresu fizjoterapii pediatrycznej. Umiejętności zawodowe doskonaliła na licznych kursach w zakresie fizjoterapii pediatrycznej, uzyskując międzynarodowy certyfikat, z których najważniejsze to: trzykrotnie Basic Course in Neurodevelopmental Treatment-Bobath (Ndt), Extension Ndt, Baby Course Ndt, Refresher Course Ndt, kurs Metody Hanke, kursy Halliwick A, B, C, Prechtl’s Method on the Quantitative Assessment of General Movemets (GMs), Test of Infant Motor Performance (TIMP).

Kierownik dr hab. nauk o zdrowiu Andrzej Szopa, prof. SUM – fizjoterapeuta z wieloletnim stażem, specjalista fizjoterapii, członek Państwowej Komisji Egzaminacyjnej przeprowadzającej Państwowy Egzamin Specjalizacyjny Fizjoterapeutów. Jest właścicielem Centrum Rehabilitacyjno Medycznego NEUROmed, Katowice. Autor i właściciel patentu (PL 204656 B1) „Przyrządu do ćwiczeń korekcyjnych dla dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym i wadami postawy”. Autor ponad 120 publikacji naukowych z tego obszaru oraz 7 podręczników, przeznaczonych głównie dla studentów Fizjoterapii oraz Fizjoterapeutów. Na uwagę zasługuje opracowanie: ‘Postępowanie usprawniające w mózgowym porażeniu dziecięcym’ (EDRA 2023). Członek Komisji Edukacji Przeddyplomowej przy KRF. Współautor Wytycznych Krajowej Rady Fizjoterapeutów do oceny funkcjonalnej i prowadzenia dokumentacji medycznej dla pacjentów w wieku rozwojowym (0-7 lat) (KRF, 2021).

DZIEŃ PIERWSZY

Wykład (15.00- 18.00 (4 godziny)
NEUROROZWOJOWE UWARUNKOWANIA KONTROLI PSTURALNEJ – MECHANIZM ANTYGRAWITACYJNY

  1. Od pozycji leżącej do stojącej.
  2. Od bodźca do programu postawy i ruchu.
  3. Od napięcia mięśniowego do napięcie posturalnego.
  4. Od statycznej do dynamicznej kontroli postawy ciała.
  5. Od odruchów postawy do nawyku postawy

DZIEŃ DRUGI

Część 1. Wykład 9.00- 11.15 (3 godziny)
KOMPENSACYJNY MECHANIZM ANTYGRAWITACYJNY

  1. Mechanizm kompensacyjnych przemieszczeń poszczególnych segmentów ciała w płaszczyźnie strzałkowej.
  2. Mechanizm kompensacyjnych przemieszczeń segmentów ciała w płaszczyźnie czołowej.

Przerwa kawowa

(11.15- 11.30; 15 min)

Część 2. Wykład 11.30- 13.00 (2 godziny)

PÓŹNE KONSEKWENCJE WCZESNYCH KOMPENSACJI

Przerwa obiadowa

(13.00- 13.30; 30min)

Część 3. Ćwiczenia 13.30 – 15.45 (3 godziny)

PÓŹNE KONSEKWENCJE WCZESNYCH KOMPENSACJI – OCENA FUNKCJONALNA

Przerwa kawowa

(15.45- 16.00; 15 min)

Część 4. Wykład 16.00 – 16.45 (1 godzina)

GIPSY HAMUJĄCE

  1. Mechanizm oddziaływania oraz zasady stosowania gipsów hamujących u populacji dziecięcej.

Część 5. Ćwiczenia 16.45 – 18.15 (2 godziny)

GIPSY HAMUJĄCE

  1. Pokaz zakładania gipsów hamujących
  2. Ćwiczenia praktyczne – zakładanie gipsów hamujących

DZIEŃ TRZECI

Część 1. Wykład 9.00- 10.30 (2 godziny)

GIPSY HAMUJĄCE

Najczęstsze wskazania oraz bezwzględne i względne przeciwskazania do zakładania gipsów hamujących u populacji dziecięcej.

Przerwa kawowa

(10.30- 10.45; 15 min)

Część 2. Ćwiczenia 10.45- 13.00 (3 godziny)

GIPSY HAMUJĄCE

Ćwiczenia praktyczne w podgrupach – zakładanie gipsów hamujących w określonych przypadkach zaburzeniach kontroli posturalnej.

13.00 ZAKOŃCZENIE KURSU. WRĘCZENIE CERTYFIKATÓW