WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU

Doświadczenia z najwcześniejszego dzieciństwa wpływają najmocniej na ostateczne funkcjonowanie ludzkiego mózgu w każdym wymiarze – fizycznym, emocjonalnym, intelektualnym i społecznym. Nie ma żadnych wątpliwości, że na formowanie osobowości człowieka ogromny wpływ mają pierwsze miesiące życia dziecka i obowiązkiem rodziców jest dopomóc by mózg ich dziecka rozwinął się jak najlepiej.

Jak to zrobić – można wykorzystać tu zasady wczesnego wspomagania rozwoju psychomotorycznego.

Celem wczesnego wspomagania rozwoju psychomotorycznego jest ciągłe dostarczanie dziecku właściwych doświadczeń sensomotorycznych. Odbywa się to poprzez indywidualnie dobrane formy zabiegów pielęgnacyjnych, takich jak: układanie we właściwej pozycji w łóżeczku i/lub w wózku, podnoszenie z podłoża, noszenie na rękach, przewijanie, ubieranie i rozbieranie, karmienie w odpowiednich pozycjach i we właściwy sposób oraz kąpiel w odpowiednich warunkach.

Wczesne wspomaganie rozwoju psychomotorycznego dziecka to także dobór prawidłowej pozycji podczas spoczynku, zabawy i nauki oraz odpowiednio dobrane formy zabawy lub/i codziennej aktywności dziecka w zależności od jego wieku i poziomu funkcjonalnego. Im więc więcej prawidłowych doświadczeń sensomotorycznych zdobędzie dziecko w życiu codziennym, tym bardziej prawidłowy będzie jego rozwój.

Poprzez odpowiednie formy wspomagania rozwoju psychomotorycznego można zarówno hamować nieprawidłowe odruchy i reakcje jak i umożliwić dziecku odbieranie prawidłowych doświadczeń sensomotorycznych.

Nauczenie rodziców właściwego postępowania z dzieckiem i innych form wspomagania rozwoju psychomotorycznego odbywa się w naszym Centrum w formie instruktażu czynności pielęgnacyjnych i innych form wspomagania rozwoju dziecka.